۱۳۸۸/۰۸/۱۹


اسکناس‌نویسی سبزها پیش از 13 آبان در حد خود پدیده‌ی خبرسازی بود و حتی سایت‌های وابسته به دولت کودتا نیز نتوانستند درباره‌ی آن سکوت کنند و مطالبی را هر چند با زبان تهدید یا طنز در موردش درج کردند. اما پس از 13 آبان، ظاهراً این کار به فراموشی سپرده شده است. چند نکته درباره‌ی این کار به نظرم می‌رسد که مایلم با دوستان سبز خودم در فضای مجازی مطرح کنم:
  1. اسکناس‌نویسی یکی از بی‌خطرترین کنش‌های اعتراضی است که در میان سبزها رواج یافته است. آن را دست کم نگیرید. اسکناس رسانه‌ای است که دست به دست در میان مردم می‌چرخد و فریاد شما را در کوچه و بازار جار می‌زند. پس تا می‌توانید اسکناس بنویسید!
  2. جایی دیدم که دوستان گفته بودند، برای این که هزینه‌ی حذف این پول‌ها برای دولت زیاد باشد، بهتر است روی اسکناس‌های درشت بنویسیم. باید گفت که اتفاقاً بر عکس است! زیرا هزینه‌ی کاغذ و چاپ یک اسکناس 500 تومانی با یک اسکناس 5000 تومانی تقریباً یکسان است. بنابراین نسبت هزینه‌ی چاپ اسکناس به ارزش اسمی آن در اسکناس‌های ریزتر بیشتر است. به بیان ساده‌تر، اگر بخواهیم روی مقداری اسکناس جمعاً به ارزش اسمی 5000 تومان شعار بنویسیم، بهتر است به جای نوشتن یک شعار بر روی یک قطعه اسکناس 5000 تومانی، 10 شعار بر روی 10 قطعه اسکناس 500 تومانی بنویسیم. در این حالت هزینه‌ی حذف این اسکناس‌ها از چرخه‌ی پولی کشور به میزان 10 برابر افزایش خواهد یافت.
  3. دلیل دیگری نیز برای ارجحیت تمرکز بر روی اسکناس‌های ریزتر وجود دارد. اسکناس‌‌های ریزتر سرعت گردش بیشتری دارند. یک اسکناس 500 تومانی ممکن است از یک صبح تا غروب میان ده‌ها نفر دست به دست شود. در حالی که اسکناس 5000 تومانی در ته کیف پول یک شهروند بلا استفاده خوابیده است. برای همین است که اسکناس‌های ریزتر خیلی زودتر از اسکناس‌های درشت کهنه می‌شوند. البته، منظورم از اسکناس ریز اسکناس 50 یا 100 تومانی نیست. در اثر تورم شدید، این دو اسکناس رفته رفته دارند بلا استفاده می‌شوند و بانک مرکزی نیز دارد آن‌ها را با سکه جایگزین می‌کند. نتیجه این که بهتر است اسکناس‌های 200 تا 2000 تومانی را مورد عنایت بیشتری قرار دهیم.
  4. یکی از نقاط قوت جنبش سبز وجود خلاقیت و زیبایی در کارهای آن‌ها است. پس هنگام اسکناس‌نویسی قدری خلاقیت و هنر نیز به خرج دهیم تا مخاطب بیشتری را به خود جذب کند! البته هنرمند نبودن عذر موجهی برای اسکناس‌نویس نبودن نیست!
پس چرا معطلید؟ همین حالا چند اسکناس بردارید و کارتان را شروع کنید.

پی‌نوشت: کودتاچیان! حتی اگر به روز باتوم و گاز و گلوله عده‌ای از ما را از ریختن به خیابان باز دارید، سایه‌ی وحشتناک وجودمان همیشه و از هر طریقی شما را خواهد آزرد. ما بی‌شماریم و در نهایت پیروزی از آن ماست!

Posted by نگاشته شد در ساعت ۱۳:۱۲
برچسب‌ها:

0 دیدگاه:

 
>