ماه رمضان آوردگاه جدیدی میان جنبش سبز و حکومتیان ایجاد کرده است. نخستین نبرد در این آوردگاه، مناقشاتی بود که دربارهی مراسم احیای شبهای قدر در مرقد امام رخ داد، و تعطیلی این برنامه منجر شد. نبرد بعدی به راهپیمایی روز قدس مربوط میشود. کروبی مردم را به حضور سبز در راهپیمایی روز قدس دعوت کرده است. از سوی دیگر شنیده میشود که سپاه در حال برنامهریزی برای مراسم تشییع جنازهای برای کشتگان خود در کردستان پس از نماز جمعه روز قدس است، تا بتواند در این نبرد بر مردم سبز پیروز شود.
اما فرصت دیگری وجود دارد که میتواند بسیار به نفع جنبش باشد و آن تحریم نماز عید فطر به امامت خ.ر. است. این نماز همیشه با پوششی گسترده به طور مستقیم از رسانهی ضد ملی پخش میشود. تصور کنید تصویر نیمهی خالی صحن مصلی بر روی صفحه ی این رسانه چه بازتابی میتواند داشته باشد!
بحث فقهی:
یکی از شرایط مهم امام در هر نماز جماعتی شرط «عدالت» است. امام جماعت باید عادل باشد. عدالت در زبان فقهی به این معنی است که «فرد گناه کبیره مرتکب نشود و اصرار بر گناه صغیره نداشته باشد». حال پرسش این است که آیا فردی که قرار است نماز عید فطر به امامت او بر پا شود این شرط را دارد؟ در فقه اسلامی گفته میشود که برای پی بردن به عدالت فرد باید به «عرف» رجوع کرد. یعنی باید دید عامهی مردم او را فردی عادل میدانند یا خیر. دروغ، تهمت، غیبت، قتل، آزار مسلمین و مواردی از این قبیل جزو گناهان کبیره محسوب میشوند. اگر فردی تنها یکی از این گناهان را در ملأ عام انجام دهد، به گونهای که افراد زیادی از آن با خبر باشند، آن فرد دیگر عادل نیست، و نماز پشت سر او باطل است.
با توجه به آنچه گفته شد، پیشنهاد میکنم که جنبش سبز رسماً نماز عید فطر به امامت خ.ر. را تحریم کند. همه ی دوستان را به تفکر و ارائه ی نظراتشان در این باره دعوت میکنم. شاید خوب باشد که دربارهی شرایط امام جماعت از برخی مراجع حامی ملت نیز استفتا کنیم و از نظر آنان نیز بهرهمند شویم. از دوستانی که در شبکههای اجتماعی مانند بالاترین و دنباله عضویت دارند، تقاضا میکنم در صورت موافقت، این مطلب را به خوبی بازتاب دهند.
اما فرصت دیگری وجود دارد که میتواند بسیار به نفع جنبش باشد و آن تحریم نماز عید فطر به امامت خ.ر. است. این نماز همیشه با پوششی گسترده به طور مستقیم از رسانهی ضد ملی پخش میشود. تصور کنید تصویر نیمهی خالی صحن مصلی بر روی صفحه ی این رسانه چه بازتابی میتواند داشته باشد!
بحث فقهی:
یکی از شرایط مهم امام در هر نماز جماعتی شرط «عدالت» است. امام جماعت باید عادل باشد. عدالت در زبان فقهی به این معنی است که «فرد گناه کبیره مرتکب نشود و اصرار بر گناه صغیره نداشته باشد». حال پرسش این است که آیا فردی که قرار است نماز عید فطر به امامت او بر پا شود این شرط را دارد؟ در فقه اسلامی گفته میشود که برای پی بردن به عدالت فرد باید به «عرف» رجوع کرد. یعنی باید دید عامهی مردم او را فردی عادل میدانند یا خیر. دروغ، تهمت، غیبت، قتل، آزار مسلمین و مواردی از این قبیل جزو گناهان کبیره محسوب میشوند. اگر فردی تنها یکی از این گناهان را در ملأ عام انجام دهد، به گونهای که افراد زیادی از آن با خبر باشند، آن فرد دیگر عادل نیست، و نماز پشت سر او باطل است.
با توجه به آنچه گفته شد، پیشنهاد میکنم که جنبش سبز رسماً نماز عید فطر به امامت خ.ر. را تحریم کند. همه ی دوستان را به تفکر و ارائه ی نظراتشان در این باره دعوت میکنم. شاید خوب باشد که دربارهی شرایط امام جماعت از برخی مراجع حامی ملت نیز استفتا کنیم و از نظر آنان نیز بهرهمند شویم. از دوستانی که در شبکههای اجتماعی مانند بالاترین و دنباله عضویت دارند، تقاضا میکنم در صورت موافقت، این مطلب را به خوبی بازتاب دهند.
0 دیدگاه:
ارسال یک نظر